tiistai 24. maaliskuuta 2020

Haastattelussa VJ Move

Kaikenlaista hommaa konemusiikkiskenen parissa tehnyt VJ Move  on varsinainen monitoimimies, jonka työtä hurjan moni on varmasti päässyt todistamaan eri bileiden yhteydessä. Pian 20 vuotta kestäneen uran aikana VJ Move on tuonut bileisiin omaa näkemystään VJ-hommien kautta ja soittanut myös levyjä jonkun verran. Tässä siis juhla-haastis ja Lissun 20 kysymystä!



1. Kerro meille mitä teet! Mitä kaikkea tekeminen pitää sisällään?

No mä olen VJ. Tiedäks kun bileissä on sellaisia videoscreenejä? Lyhyesti sanottuna niitä: tuotan niitä varten sisällön ja miksaan sekä sovitan sisältöä musiikkiin livenä. Hommassa on paljon muitakin aspekteja, mutta yksinkertaisuudessaan näin. Moni aina sekoittaa tän homman valomiesten hommiin, mut siitä ei ole kyse; valojen kanssa tekeminen on ihan oma maailmansa.

Lisäks mä olen vuosien varrella ollut mukana vähän kaikessa: ollut mukana järjestämässä aktiivisesti bileitä ja pyörittämässä underground-webbiradiota sekä tietenkin soitellut paljon levyjä nimella xl8r.

2. Milloin ja miten sait ensikosketuksesi VJ-hommiin?

Mun ura alkoi oikeastaan sattumalta. Eräs ystäväni oli järjestämässä vuonna 2000 pientä tapahtumaa Tampereella silloisessa go-to mestassa, Pulsessa. Heillä oli bookattuna jo toinen tekijä visuaaleille, mutta tyyppi peruutti tulemisensa pari päivää aikaisemmin. Kaveri kohdistikin sitten pyyntönsä mun suuntaan, kun tiesi, että olin puuhastellut tietokonegrafiikan parissa jo ihan juniorista asti. Suostuin keikkaan ja toteutuin muutamassa päivässä Winampin AVS-pluginilla ohjattavat visuaalit tapahtumaan. Ohjausnappeja oli silloin kaksi: seuraava ja edellinen visuaali.

Pitkä matka on tultu tästä, vuosien varrelle onkin mahtunut vaikka jonkinmoista; mainittakoon nyt mm. pitkä yhteistyö sellaisten klubien ja konseptien kanssa kuin Rush, Säde, Finrg, Fury, Ravenation ja Clublife, unohtamatta tietenkään pienempiä klubeja ja tapahtumia.

3. Miten visuaalit syntyvät?

Hommahan lähtee luonnollisesti siitä, kun joku bookkaa meidät keikalle. Mä teen tätä hommaa siis tuon VJ Sindustryn kanssa, joka on kirjaimellisesti seuraava sukupolvi: työparin lisäks Sindustry on myös mun siskonpoika.

Tapahtuman järjestäjän kanssa sitten yhdessä hieman keskustellaan siitä, millaista haluavat tyyliltään ja kun olen saanut jonkinlaisen järkevän kuvan promoottorin tarpeista, siirrytään tuotantoon. Sellaisien promoottorien kanssa, joille olen tehnyt aiemminkin visuaaleja, harvemmin tarvitsee keskustella mitään: mut bookatessaan tietävät tasan ja tarkkaan mun tyylini ja millaista on tulossa.

Tuotanto onkin sitten se kaiken tekemisen ydin ja perusta. Mun pääasiallinen tyyli on puuhastella 3d-tietokonegrafiikan parissa, joskin viime vuosina olen alkanut kokeilemaan myös paljon muita juttuja. Tuotantoa tehdään erilaisilla grafiikkaohjelmilla, näistä mulle keskeisimpänä on 3ds Max ja After Effects. Näiden ohjelmien ääressä on kulunut tuhansia tunteja vuosien varrella; en pysty edes arvaamaan, kuinka paljon aikaa on tullut vietettyä nenä kiinni ruudussa tuottaen materiaaleja. Tuotan jokaista tapahtumaa varten personoidut visuaalit, mikä tarkoittaa tietysti esim. artisti- ja tapahtumalogojen tehtailua yhteneväiseen ilmeeseen. Joitain tapahtumia varten joutuu tuottamaan aivan tuhottomasti materiaalia, toisien kanssa pääsee taas hieman helpommalla; tuota yleistä sisältöä kun on vuosien varrella kertynyt koneelle ihan kiitettävä määrä.

Ideat visuaaleihin syntyvät milloin mistäkin: joskus mulla on ihan selkeä päämäärä, mitä lähden tekemään, joskus taas alan vaan tekemään ja katson mitä siitä lopulta tulee. Aiheetkin vaihtelevat reippaasti ihan kirjaimellisesti kaiken maan ja taivaan väliltä. Toisena päivänä saatan tehdä pehmoeläimiä ja kauniita pilviä, toisena päivänä taas verisiä puukkoja ja pentagrammeja. Mä koitan pitää mieleni avoimena kaikille uusille ideoille enkä jämähtää tekemään ain samaa.

Itse keikkaan valmistaudun suunnittelemalla pääpiirteet setistä, käytettävistä videoista ja visuaalisesta ilmeestä etukäteen. Riippuen tapahtuman videosetupista keikkaan valmistautuminen saattaa viedä paljonkin aikaa, yhdestä illasta välillä jopa useisiin viikkoihin. En kuitenkaan yleensä suunnittele settiä ihan viimeistä piirtoa myöten valmiiksi vaan jätän luovuudelle varaa livetilanteeseen.

Keikkapäivänä saavun yleensä ensimmäisten joukossa tapahtumapaikalle ja pidämme huolen, että videosetuppi toimii sekä saamme kytkettyä omat laitteemme ulostuloon, oli se sitten lediseinää tai videotykkejä. Kun tapahtuma alkaa, alkaa sitten meidänkin liveveto. Taustavideot eivät ole ikinä mitään ennalta nauhoitettuja pitkiä videoita, joita pyöritetään joltain soittimelta vaan sisältö koostuu muutamasta sekunnista korkeintaan muutamaan minuuttiin kestävistä videoloopeista, joita miksataan parhaimmillaan/pahimmillaan useissa kerroksissa päällekkäin. Mulla on tuon mun työparin, VJ Sindustryn kanssa yleensä varsin tarkka työnjako: mun hommani on valita ja miksata sisältö, Sindustry taas ajaa sen päälle efektit ja sovittaa esim. värimaailman vastaamaan valomiehen tekemisiä.

4. Kerro hieman järjestämistäsi bileistä.

Mulle heräs kiinnostus bileiden järkkäämiseen aika pian sen jälkeen, kun aloin bileissä käymään 90-luvun loppupuolella. Meni kuitenkin vuosikymmen, ennen kun sain mitään aikaiseks. Mä aloin soittamaan aktiivisisesti levyjä 2007 Muutettuani Tampereelta pk-seudulle, tapasin sitten IRC:issä muutamia samanhenkisiä ihmisiä #hardnrg.fi kanavalla. Uusien tuttavuuksien kanssa järjestettiin pari webbiradioiltaa omien tuttujen iloksi ja 2008 vuonna järjestettiin sitten ensimmäiset bileet kyseisen IRC-kanavan nimen alla Turun S-Osiksessa.

Aika pian tuli kuitenkin tarve irtautua tuosta kyseisestä kanavasta ja silloin me perustettiin muutaman kaverin kanssa Harder.fi-nimeä kantava yhdistys ja bileorganisaatio. Harder.fi elikin aktiivista aikaa lähes vuosikymmenen ja tekeminen on hiipunut vasta ihan viime vuosina lähinnä ihmisten muiden kiireitten takia. Ihan tarkkaa lukua en muista, mutta Harder.fi nimen alla sitten järjestettiin ehkä paritkymmenet bileet vuosien varrella. Osa tapahtumista oli ihan perinteisiä klubitapahtumia, mut mukaan mahtui myös ug- ja ulkoilmatapahtumia sekä mm. 2. huoneita muille klubeille. Lisäks me jatkettiin webbiradiohommien tekemistä koko Harder.fi:n aktiivisen ajan sekä pyörittäen 24/7 pyörivää webbiradioasemaa että järjestäen massiivisia, läpi kokonaisen viikonlopun venyviä ja kymmeniä soittajia sisälläänpitäviä webbiradiotapahtumia. Mun olohuoneessa on tän takia soittanut kymmeniä dj:tä vuosien varrella.

Harder.fi:llä on aina ollut yksi kantava ajatus: ollaan aina haluttu tuoda uusia soittajia yleisön tietoisuuteen ja tarjota päästä soittamaan niille, joille ei mahdollisuuksia oikein muuten löydy. Ja nimensä mukaisesti organisaatio on aina painottunut raskaampaan konemusiikkiin genreen katsomatta. Se on tarkoittanut, että bileet pidetään pienenä eikä oteta isoja nimiä soittamaan niin ulkomailta kuin kotimaastakaan. Tää homma toimi oikeesti ja meidän riveistä sekä bileistä on noussut muutamia nimiä ihan kohtuullisen isoiksi nimiksikin: mm. Lepi (ent. J-Mx) ja Djane J7 ovat aloitelleet uraansa Harder.fi bileistä.

Viimevuosina mä oon ollut mukana Interface-nimisen klubin sekä saman porukan järjestämän Resistance-klubin järjestämisessä. Kumpikin klubi on nyt tällä hetkellä pausella ja mä oon keskittynyt enemmän VJ-hommiin sekä innostunut levyjen soittamisesta uudestaan. Kiinnostusta bileitten järkkäämiseen olis kyllä, mut sopivan porukan haaliminen siihen tarkoitukseen vie aina tuhottomasti voimavaroja ja aikaa.

5. Kerro hieman DJ-hommistasi!

Kuten tuossa mainitsin, mun soittelut on olleet vahvasti sidoksissa Harder.fi:hin. Ensikosketukset soitteluun tuli 90-luvun loppupuolella, kun pari kaveria oli aktiivisia dj:tä. En kuitenkaan oppinut kovin kummoisesti silloin soittamaan vinyyleillä, ja homma jäi vähän taka-alalle. Toki mä soittelin tietokoneella jo 2000-luvun alussa ja pari kontrolleria oli kotonakin matkan varrella, mut soittimet hankin sitten siinä vaiheessa, kun alettiin bileitä järkkäämään ihan tosissaan. 

Mä oon soitellut vuosien varrella vähän kaikenlaista, pääpaino on ollut kuitenkin aina hardhousessa ja sitä lähellä olevissa genreissä; nrg:ssä ja hardtrancessa. Aktiivisen uran alkumetreillä soitin aika paljon myös frenchcorea ug-bileissä eri puolella Suomea. Oli mulla yksi keikka taannoin dj:nä Ruotsissakin, mutten päässyt koskaan soittamaan, kun bileet lopetettiin poliisin toimesta ennen mun soittovuoroani.

Mulla oli monta vuotta hiljaista DJ-hommien kanssa: kiinnostus hiipui soittamiseen, kun ei järjestetty bileitä. Mä sain kuitenkin kimmokkeen sitten hommaan uudestaan, kun olin muutama vuosi sitten Kosmoksessa soittamassa FINRG:n hostaamalla Levitation Stationilla.

Viimeaikoina mä oon soitellut keikoilla pääosin technoa; joko happoteknoa tai minimalia. Viime vuonna Kosmoksessa soittelin sunnuntaiaamuna täysin tyhjälle stagelle melkein vuorokauden valvoneena frenchcorea. Ainakin DJ-kopissa oli ihan himmeen hyvät bileet.



6. Mikä on ollut urasi paras keikka?

DJ-hommissa tää on kyllä todella paha kysymys, niitä on ollut niin monia, joista jokainen on omalla laillaan paras. Mä oon tykännyt aina soittaa b2b-settejä muiden kanssa ja mieleen on jäänyt useat yhdessä soitetut setit varsinkin Jayveen ja Decionin kanssa. Yksin soitetuista keikoista mieleen on jäänyt parhaiten 2011 vuonna Harder.fi bileet Aleksandria-ravintolassa Helsingissä sekä ensimmäinen koskaan soittamani happoteknosetti Resistancessa vajaa pari vuotta sitten.

VJ-puolella tähän on helppo vastata: Utopia Festival 2020. Kyseessä on sekä isoin että mielenkiintoisin produktio, missä oon ollut mukana ja tuli tehtyä siellä (ainakin omasta mielestä) vaivan käsittämättömän siisti videokokonaisuus.

7. Mikä on suosikkigenresi ja miksi?

Tää onkin todella vaikee kysymys. Ennen olisin vastannut kuin tykin suusta, että hardhouse, mutta jotenkin tuntuu, että koko genre on tullut soitettua puhki eikä se oikein enää kehity musiikkina. Viime aikoina onkin soinut pääosin drum'n'bassia sekä technoa virtuaalisella levylautasella. Mä koitan kuitenkin olla jämähtämättä mihinkään genreen ihan totaalisesti enää ja kokeilla aina kaikkia uusiakin juttuja.

8. Minkä YouTube-videon haluaisit jakaa lukijoille?

Nyt menee vähän synkemmän puoleiseksi setiksi, mutta mä haluaisin jakaa tän videon: 


Kyseessä on pienimuotoinen testiajo ihan viimeaikoina tehdyistä loopeista biittisynkattuna Business Cityn aiheeseen sopivaan kappaleeseen. Lähes kaikki videon sisältö on tuotettu tyhjästä yhden viikonlopun aikana. Tarkoituksena oli tehdä "hieman" provosoivampia klippejä varsinkin sinne kaikista aggressiivisimpiin eventteihin käytettäväksi. Jotenkin tuo satanistiestetiikka on kiehtonut viime aikoina ihan esteettisessä mielessä, mitään syvempää taustaa ei sillä näin ateistina kuitenkaan ole. Pieni provosointi on aina kuitenkin paikallaan ja onhan siitä saanut hämmentävän hauskoja hetkiä aikaiseksi, kun on kysynyt tapahtuman järjestäjältä "saako pyörittää palavia kirkkoja?". Kukaan ei ole toistaiseksi kieltänyt.

9. Mikä on Suomen konemusiikkiskenessä parasta?

Mulle Suomen konemusiikkiskene on ollut kuin toinen koti jo pari vuosikymmentä ja siks sanonkin, että ne ihmiset. Bilettäjät tekevät bileistä bileitä ja mikään ei ole sen parempaa kuin nähdä jonkun antautuvan musiikkille ja visuaaleille kokonaisvaltaisesti. 

Lisäks mun täytyy nyt nostaa yksi tapahtuma tähän samaan kategoriaan: Kosmos Festival. Kosmos on täysin uniikki tapahtuma Suomen skenessä ja mä oon saanut olla jo useamman vuoden mukana tekemässä tapahtumaa omalta osaltani VJ:nä. Kosmos on joka vuosi kesän ehdoton kohokohta ja sitä odottaa vaan joka vuosi enemmän.

10. Määrittele termi "tekno".

Tekno: suomenkielinen muoto sanasta techno. Toisaalta se merkisee sellaista yleissanaa, jolla konemusiikkipiirien ulkopuolella oleville ihmisille määritellään konemusiikki. Toisaalta taas se on oma genrensä ja tuolla tarkalla kirjoitusasulla ilman mitään lisukkeita mulle tulee mieleen vieläpä tietynlainen tekno: synkkä minimaalinen soundi. Tekno merkkaa mulle myös alkupistettä: aikoinaan aloin käymään bileissä nimenomaan tapahtumissa, joissa soitettiin teknoa.

Linkkejä:
http://xl8r.com
https://facebook.com/xl8r1
https://www.instagram.com/move_x_sindustry/
https://www.mixcloud.com/xl8r11/

MY RAVEN FB-SIVU
LINKKI MY RAVEN DISCORD-SERVERILLE

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti