Nyt vuorossa nousevan tähden Lla Morganin haastattelu! Toteutettiin tämä yhteistyönä minun ja DJ Meken kanssa. Llan musiikkia kun ensikertaa kuuntelin niin ajattelin, että tämä tyyppi pääsee vielä pitkälle. Linkki artistin soundcloudiin löytyy TÄSTÄ, käykää kuuuntelemassa! (Jos YouTube kiinnostaa enemmän niin linkkiä TÄSTÄ.) Laittakaa vaikka taustalle soimaan kun luette tekstiä! Nyt kuitenkin vuorossa kymmenen kysymystä.
1. Julkaisit juuri RE-BIRTH EP:n joka on myös ensimmäinen oma julkaisusi. Mistä EP:n nimi tulee ja miksi juurikin EP (miksei sinkkuja tai albumia)?
Nimi Re-birth liittyy taannoiseen elämäntilanteeseen, kun matto vedettiin jalkojen alta aika perusteellisesti ja kyseenalaistin kaiken mahdollisen omasta identiteetistäni lähtien. Erityisesti musiikkiin liittyvät asiat olivat tuolloin hyvin kipeitä, enkä esimerkiksi pystynyt kuuntelemaan mitään musiikkia ja lopetin kaikki soitinharrastukset (kitara, basso, viulu). Kun päätin palata musiikin pariin, se olikin "perinteisen" bändisoitannan sijaan yksin tehtävää elektronista musiikkia ja pitkään duunasinkin sitä kaikessa hiljaisuudessa. Koin tämän jonkinlaisena uudelleensyntymisenä ja tuhkasta nousemisena. EP siksi, että tuolta ajalta tein useamman tähän samaan teemaan liittyvän kappaleen, ja halusin ne julkaista yhtenäisenä kokonaisuutena. Singlejä julkaisin kaksi ennen EP:n julkaisua.
2. Mikä oli ensikosketuksesi konemusiikkiin?
Alunperin olen varmasti ysärilapsena/teininä kuullut ne ysärihitit, joista erityisesti kiehtoi Leila K! C'mon now oli mielestäni äärimmäisen kova ja vielä badass mimmi niin olin myyty. Vähän myöhemmin löytyi Vangelis ja Daft Punk ja tietysti nörttinä pelimusiikki oli parasta ikinä... Giana Sisters theme on mulla nytkin Spotify-soittolistalla.
3. Tuotat ja teet kaikki biisisi aivan itse. Mistä olet oppinut tuon kaiken?
2017 menin ensimmäiselle Ableton Live-kurssille, jota piti Juha "Gekko" Kekoni Seinäjoen Rytmi-instituutissa. Sen jälkeen olen käynyt useita kertoja sekä Gekon että Rytmi-instituutin kursseilla, esim. Sami Silénin studiotyöskentely, masterointikurssi ym. Rytmikorjaamolla olin myös työkokeilussa ja pääsin tekemään äänisuunnittelua teatteriesityksiin. Myöhemmin kutsuttiin jopa töihin isoon produktioon, Provinssin 40v juhlavuosiesitykseen, "Rakkaudesta Rokkiin - Provinssimusikaali". Kevättalvella 2020 aloitin Rytmi-instituutin Beatskill-koulutuksen, joka keskittyy elektronisen musiikin tuottamiseen. Eli paljon itsenäistä tekemistä, yksittäisiä kursseja ja koulutuksia, paljon ohjaajia ja mentoreita.
4. Miten kuvailisit mitä tyylisuuntaa musiikkisi on ja keille se on suunnattu?
Olen genrejen nimeämisessä umpisurkea enkä siis tiedä miksi luokittelisin omaa musiikkianikaan... Kaiketi se on erikoinen sekamelska synkempää klubimusiikkia, synkempää poppia ja elokuva/pelimusiikkia. Ehkä jollekin joka fanittaa Vangelista ja deadmau5:a kuten minä? Tykkään maalailla äänimaisemia ja samaan aikaan luoda mahtiponttista jytkettä, mutta ilman kovatempoista pumppausta - ennemmin tykkään että beissit jytää tasaisen pahaenteiseen tahtiin :D
5. Mitkä EP:n biiseistä oli työläimmät tehdä ja miksi?
Re-birth oli varmaan se työläin, kun kaikki oli niin uutta. Olin juuri saanut Abletonin naamani eteen ensimmäisiä kertoja, ja tiedossani oli vain alkeet ohjelman käytöstä ja kaikki miksaaminen täyttä hepreaa. Lisäksi oli henkinen taakka, kun uskoa itseen ei oikein ollut ja sitten vielä uuden aluevaltauksen kera tein paluuta musiikkimaailmaan ja musiikin tekemisen pariin. Hunt oli toinen murheenkryyni, biisi lähti hirvittävästä ahdistuksesta erään painajaisten täyttämän yön jälkeen, ja sitä oli hurjan vaikea muuntaa musiikiksi. Oli vain sellainen olo, että se pitää saada ulos.
6. Mikä EP:n biiseistä sinulle on tärkein ja miksi?
Kyllä se on se Re-birth. Mun ensimmäinen elektroninen musiikkituotos ja se mistä kaikki alkoi.
7. Miten olet kehittynyt tuottajana?
No toivon mukaan ylipäätään olen kehittynyt! Korva on harjaantunut miksaamisen suhteen, ja sitä osaa myös olla vähän terveemmällä tapaa itsekriittinen. Aluksi ei kelpuuttanut oikein mitään, koska pelkäsi ja piti olla täydellinen eikä tosiaan sitä uskoa itseen ollut että osaisi tai edes oppisi. Nykyään itsekritiikki on lähinnä sitä, että miettii biisien pituuksia ja runkoja ja vaikkapa lyriikoita. Sellaisia "normaaleja" asioita mitä tuottaja miettii. Mutta kyllä sitä kehitettävää ja opittavaa on silti vielä paljon.
8. Jos saisit tehdä yhteistyötä kenen tahansa artistin kanssa, niin kuka se olisi?
Tuottajana deadmau5:n ja laulajana Lady Gagan kanssa. Alunperin olen kuitenkin laulaja, ja laulaminen on edelleen hyvin tärkeä vaikka tuottamiseen olenkin nykyään painottunut.
9. Tulevaisuuden suunnitelmasi?
Vaatimattomasti valloittaa maailma... Jaa-a, jospa saisi elantonsa tästä musahommasta niin olis jo kova juttu! Sais keskittyä vaan tähän.
10. Määrittele termi "tekno"
Hahhah, kuten jo sanoin niin genret ei sano mulle oikein mitään. Sanasta tekno tulee mieleen vaan joku ysärijynkky, jolla ei välttämättä kai ole edes mitään tekemistä tekno-genren kanssa. Vissiin ysärillä kaikkea elektronista musiikkia sanottiin teknoksi?
***
Haluaisitko itsestäsi haastattelun? Ota rohkeasti yhteyttä niin tehdään sinullekin oma teksti Lizsen -blogiin! Liittykää myös My Raven DISCORDIIN ja FACEBOOKKIIN, että pysytte kärryillä! Hyvää kesän alkua!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti