Mahtavan elokuvatrilogian yhtä mahtava soundtrack, josta ei puutu draamaa ja jännitystä.
Hype:
Matrix-trilogia tuli ulos vuosituhannen vaihteen tuntumassa. Ensimmäinen (yksi parhaista elokuvista ikinä!) elokuvista sai ensi-iltansa vuonna 1999, kun taas jatko-osat ilmestyivät molemmat vuonna 2003. Matrix, Matrix Reloaded ja Matrix Revolutions tunnetaan niiden äärimmäisen hienoista visuaalisista efekteistä ja eloisasta soundtrackista. Elokuvat olivat tervetullut lisä cyberpunk -elokuvien joukkoon. Itse vanhana cyberpunkkarina rakastan koko trilogiaa. En kuitenkaan aio arvostella elokuvia sen suuremmin, vaan käyn tässä tekstinpätkässä hieman läpi niissä esiintyvää konemusiikkia.
Rob D - Clubbed To Death
Fluke - Zion
Tämä kipale on varmaan tunnetuin soundtrackien biiseistä. Clubbed to Death ilmestyi vuonna 1995, ja se on ollut monien videoiden taustalla siitä lähtien. Elokuvassa biisi soi, kun Neo ja Morpheus ovat Woman in a Red Dress -ohjelman sisällä. Biisin teema on erittäin yksinkertainen, mutta tarttuva. Kuinkahan monta remixiä siitäkin on tehty?
Prodigy - Mindfields
Mindfields on Prodigyn albumilta The Fat of the Land, joka ilmestyi vuonna 1997. Prodigyn laatua ylläpitää vokalisti Maxim Reality (johon minulla on pieni ihastus). Biisi ei ole bändin tunnetuimpia, mutta sopii albumin biiseistä ehkäpä parhaiten elokuvaan. Elokuvassa biisi on piilotettu taustalle, sillä se soi kohtauksessa, jossa Trinity esittäytyy Neolle ensimmäistä kertaa yökerhossa. Sitä on vaikea bongata kohtauksesta, ellei tiedä, mitä pitäisi kuunnella.
Fluke - Zion
Tämä biisi on muunnelma Fluken biisistä Slap It. Zion sai otsikkonsa elokuvan kaupungin nimestä, ja nousi samantien tunnetuimpien Matrix-biisien joukkoon. Elokuvassa biisi soi, kun kaupungissa on käynnissä mahtavat reivit samalla, kun Neo ja Trinity harrastavat kuumaa seksiä. Zion on primitiivinen ja rytmikäs tranceralli, joka groovaa niin hyvin, että siihen jää koukkuun. Slap It ilmestyi alunperin Fluken albumilla Puppy.
Juno Reactor - Mona Lisa Overdrive
Mona Lisa Overdrive on nimetty William Gibsonin samannimisen romaanin mukaan. Se on minulle erityisen rakas biisi. Kuuntelimme sitä erään hyvän ystäväni Lotan kanssa lukioaikoina, kun hurjastelimme autolla pitkin Oulun moottoriteitä. Kappaletta kuunnellessa tekee mieli ajaa tai juosta kovaa vauhtia. Elokuvassa biisi on yhden elokuvahistorian jännittävimmän toimintakohtauksen taustalla, kun Trinity ajaa moottoripyörällä pitkin ruuhkaisaa tietä.
Don Davis & Juno Reactor - Navras
Tämä Don Davisin ja Juno Reactorin kappale on ikoninen Matrix-biisi. Don Davis teki suurimman osan elokuvien orkestroidusta musiikista, kun taas goa-trancea tuottava Juno Reactor antoi biisille omintakeisen leimansa. Biisin lyriikoissa on vanhoja hindujen rukouksia. Elokuvassa Navras soi kolmannen osan lopputekstien aikana.
Muita mainitsemisen arvoisia kappaleita ovat muun muassa Rob D - Furious Angel, Oakenfold - Dread Rock ja Massive Attack - Dissolved Girl, jota ei muuten ole virallisessa soundtrackissa laisinkaan, vaan se soi ensimmäisen elokuvan alkumetreillä Neon kuulokkeissa. Elokuvissa on toki myös muita genrejä luomassa tunnelmaa. Varsinkin ensimmäisessä Matrixissa on monta musiikkihelmeä, joita en kaikkia jaksa luetella tähän. Mainitsen kuitenkin sellaiset biisit, kuin P.O.D. - Sleeping Awake ja Rage Against the Machine - Wake Up, joista viimeisin saa niskakarvani nousemaan. Se vain sopii niin täydellisesti ensimmäisen elokuvan loppukohtaukseen.
Kuten jo mainitsemistani kappaleista voi päätellä, on Matrixin soundtrack täynnä toinen toistaan tunnetumpia ja arvostetumpia artisteja. Alunperin Matrix Reloadedin musiikkia oli tarkoitus palkata tekemään Röyksopp, mutta sopimusta ei koskaan tehty loppuun asti. Juno Reactor oli kuitenkin minun mielestäni parempi artisti hommaan. Bändin tyyli sopii erinomaisesti jännittävään toimintaleffaan.
Trilogian orkesterimusiikki on tarkasti suunniteltu heijastamaan elokuvan tapahtumia. Vaikka musiikin tyyli on klassinen, on siinä silti käytetty syntetisaattoria ja muita koneellisia elementtejä. Koneelliset osat ovat enemmän esillä, kun elokuvassa esiintyy koneita, ja ei koneelliset osat ovat pinnalla ihmisten esiintyessä. Don Davis on tehnyt erinomaista työtä elokuvan tapahtumien korostamiseksi. Kolmannen elokuvan soundtrack on oikeastaan pelkästään hänen työtään. Ensimmäisen elokuvan soundtrackissa ei Davisin töitä ole esillä laisinkaan, vaan ne on sisällytetty toiselle albumille.
Omasta mielestäni trilogian soundtrack on loistava sekoitus eri genrejä ja tyylejä. Jokaiselle kohtaukselle on onnistuttu löytämään se täydellinen biisi, oli se sitten metallia, elektronista musiikkia tai klassista elokuvamusiikkia. Elokuvista löytyy kasoittain ikonisia kappaleita, joita nyt listasin muutaman tähän kirjoitukseen. Toivottavasti teille kelpaa valitsemani näytteet!
Seuraavaa kirjoitusinspistä odotellen! Muistakaa käyttää aurinkorasvaa pihalla liikkuessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti